Assalamualaikum........

percubaan menanam petola untuk kali pertama nampaknya sudah menunjukkan hasil, alhamdulillah. selepas anak benih dialihkan ke tanah, dlm 1-2 minggu, pokok sudah mengeluarkan bunga. selepas melakukan pendebungaan secara manual, buah sudah semakin membesar. cepat jugak pembesaran buah petola ni. rasa2, minggu depan dh boleh petik buahnya.



bunga betina ada putik buah di tangkainya.




bunga jantan. pendebungaan manual pada 10 Sept.


12 Sept, bunga betina x gugur dan jadi buah.
 
semalam, 15 Sept, buah semakin membesar.


buah kedua, juga pendebungaan secara manual sbb bunga jantan dan betina dok jauh2. kita la kena tolong jodohkan. hahaha........




© 2010 - 2012 rinimemories - All Rights Reserved.
Labels: , | edit post
Reactions: 
6 Responses
  1. baity's Says:

    slupp..yey-yey nk mkn petola..


  2. TukangKebun Says:

    Seronok tengok buah petola cepat je besar dalam beberapa hari. Dah setengah tahun tak makan petola terliur tengok buahnya :).


  3. Rini Jy Says:

    baity.......mcm x pernah mkn petola kan :P


  4. Rini Jy Says:

    diana...... x sangka lak buah petola cpt besar. lebih kurang mcm timun gak lah. kat sana x de petola eh?


  5. salam...tghari tadi br masak bening petola(^_^)


  6. Rini Jy Says:

    sis azatie.....petola sy blm cukup besar nak petik dan buat masak :)


Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...