hari ni dah nekad, walau mcm mana sekali pun, mesti buat kerabu mangga hari ni. dah seminggu mangga muda terperam dlm fridge tu. niat masa beli mmg nak buat kerabu. tp, mcm2 hal plak yg menghalang. masa beli, mangga tu muda lagi smpi dah mengkal dah sekarang ni. nak buat bknnya susah. senang dan cepat dan sgt lazat. nyum...nyum...

dgn bantuan anak buah aku, iqa dan afiq, cpt je siap. sebenarnya bkn membantu sgt pun, mengacau je lebih. tambah2 lagi yg pompuan, niat dia nak menolong tp melambatkan keje aku je. last2, tak yah tlg pape. resepi rujukan aku ambik kat fp kak rinnchan tp ada juga diolah ikut citarasa sendiri. sebagai pembuka selera, mkn dgn nasi atau mkn mcm tu je pun blh. sebenarnya, ni first time buat kerabu mangga. hehehe....kerabu lain2 tu pernah buat, tp mangga je yg tak pernah. tu yang beriya sgt nak try. kiranya, percubaan pertama sgt berjaya dan memuaskan hati sendiri dan org lain. hahaha......masuk bakul angkat sendiri.












 




As simple as it is...
Ingredients:
One unripen mango, thinly sliced
3 - 5 bird chillie, thinly sliced
A handful of cashew nuts (kacang gajus), may be substituted by ground nuts - aku guna kacang tanah
A handful of dried prawn, pounded - aku goreng tanpa minyak dulu baru tumbuk
1/2 onion, sliced
2 tblspn lemon juice
1 tblspn sugar
1/2 tblspn fish sauce

Method:
* In a large bowl, simply mix together all ingredients. May be served with rice or just eat as it is. 


aku masukkan juga capsicum sikit dan yg penting mesti letak fish sause tu. sos ikan akan buat rasa kerabu mangga ni lagi terangkat. mcm mana rasanya??? heaven!!! pasni mesti buat lg sbb stock mangga masih ada.




  
Labels: , , | edit post
0 Responses

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...