lama dah tak de entry. bkn apa, busy. 

mlm tadi susahnya nak tido. masuk tido dah pkl 12 lebih. pastu terbangun, nak lelap balik langsung tak boleh. mata tutup tp pikiran tu melayang je. mcm2 yg bermain dlm pale otak ni. aku pun tak paham kenapa aku pikir mcm2 masa tido. hihihi.... slalu aku ni klu rebah je kepala kat bantal mmg akan tido smpi pagi la. tido mati org kata. ni lain plak yg jadi.
dah baca mcm2 pun tak mau lelap jugak. agaknya mcm ni la mak aku bila masalah susah nak tido dia dtg.

bila time dia tak mo tidur tu, mula la buka tv tengah malam buta. 
kadang2 dia ajak bapak aku temankan dia tgk tv. kekeke...
sape yang nak. tp, yg bestnya plak, bila dah depan tv tu, mau lak mata dia lelap.
nak kena tidur depan tv agaknya ubat dia ni. kihkihkih....

aku slalu je suruh dia tutup mata nnt lama2 tido la tu. skang bila jadi kat aku, mmg tak leh.
tutup la mata bape lama pun, otak tu berjalan je. adalah 3-4 kali aku terbangun mcm ni.
yg peliknya, senang lak nak bangun pagi. tak de rasa mengantuk lansung. kekeke..

sedikit info pasal insomnia ni. diambil dr wiki.
Insomnia dicirikan dengan ketakupayaan bertidur dan/atau ketidakupayaan bertidur selama tempoh yang munasabah. Penghidap insomnia biasanya merungut kerana tidak berupaya menutup mata atau "merehatkan minda" buat melebihi beberapa minit setiap kali. Kedua-dua insomnia organik dan insomnia bukan organik merupakan gangguan tidur. [1][2] Insomnia biasanya diakibatkan oleh ketakutan, tekanan, kebimbangan, ubat, herba, kafeina, kemurungan atau kekadangnya tanpa sebarang sebab yang ketara. Minda yang terlalu aktif serta sakit fizikal juga boleh mengakibatkannya. Mencari sebab yang mengakibatkan insomnia biasanya diperlukan untuk merawatnya.

Terdapat tiga jenis insomnia yang berbeza:
  1. Insomnia Fana berlaku antara satu malam hingga beberapa minggu. Kebanyakan orang kekadang menghidap insomnia fana, akibat jet lag atau kebimbangan jangka pendek. Jika bentuk insomnia ini berlaku dari semasa ke semasa, insomnia ini dikelaskan sebagai "insomnia sela".
  2. Insomnia Akut ialah ketakupayaan untuk bertidur dengan lena secara tekal selama tempoh antara tiga minggu hingga enam bulan.
  3. Insomnia Kronik dianggap sebagai jenis insomnia yang paling seirus; ia berlaku hampir setiap bulan selama sekurang-kurangnya sebulan.

minda aku aktif sgt mlm tadi gaknya. ada aku baca yg kalau susah nak tido, minum air madu suam atau minum susu. minta2 mlm ni aku blh tido dgn lena. masalah klu pagi2 nak drive pi keje dtg plak mengantuk. 

skang aku dah ngantuk. arghh......



 





 

Labels: | edit post
Reactions: 

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...