Assalamualaikum.......

sekarang ni pokok bendi dan terung purple sedang galak berbunga dan berbuah. tambah2 lagi musin hujan ni. senang hati tuan blog sbb tak perlu susah2 nak siram hari2. hehe..... aku mmg suka mkn terung. mkn time panas2 masa baru angkat dr kuali, sedapp....... tp makan terung yg baru dipetik, rasanya laaaaagiiiiiiiiii sedap. manis dan lembut je. size buah pun boleh tahan besar.


bunga pun warna purple

klu petik size ni, biji terung pun x nmpk lagi. isinya sgt lembut dan gebu

daun punya la lebar

buah lagi


bendi ni pula adalah benih bendi singa yg dibeli dari en. iskandar (tanamsendiri.com). mmg berbaloi la tanam bendi ni, size buah luar biasa besar. boleh mencecah 10 inchi tak termasuk tangkai. mak aku ingat dh tua sbb besar sgt tp sebaliknya masih lembut lagi. aku petik buah dalam tempoh seminggu dari bunga gugur.


bunga dan buah

panjang 10 inci

dan lagi

cantik kan....

close up sket


ulam raja pun subur sgt, nak2 time hujan ni tp aku blm pernah nak petik lagi buat ulam. tak bape gemar sebenarnya tp aku suka tanam sbb bunganya cantik. pernah nmpk  resepi kerabu ulam raja, nak kena try la nmpknya. baca dari blog kak mar, baru tahu rupanya boleh tanam melalui pucuk. selama ni aku tanam main tabur biji benih je.


pucuk ulam raja

bunga ulam raja


lepas ni benih dari kebun bahagia bersama pula menanti tuk disemai.


 © 2010 - 2012 rinimemories - All Rights Reserved.
6 Responses
  1. TukangKebun Says:

    Cantik semua fresh-fresh.
    Diana sendiri tak sempat nak menyemai benih lagi, semua veggie patch rumput dah lebih lutut kaki terbiar.


  2. Rini Says:

    Alhamdulillah klu tanam sendiri mmg akan dpt yg fresh. itulah untungnya klu tanam sendiri ni.
    x pe, pelan2 kayuh tuk bersihkan dan semai benih diana tu :)


  3. Seronoknya bila tanaman menjadi...geram tgk buah terong yg bsr tu.


  4. Rini Says:

    atie...
    klu jadi mmg seronok tp bila ada yg x tumbuh2, blh patah semangat dibuatnya :)


  5. indahnya...saya juga punya kebun bunga


  6. Rini Says:

    renovasi rumah,
    bercucuk tanam sikit je. hanya sebagai hobi :)


Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...