Orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul)
 
Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
mak
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak
Aku selalu teringatkan ....
mak
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak
Kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...
mak
Yang selalu puji aku....
mak
Yang selalu nasihat aku....
mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak
                
Aku ada pasangan hidup sendiri....
                          
Bila seronok, aku cari....pasanganku
 Bila sedih, aku cari.... mak
                                    
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak
                          
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku
                           
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak
                         
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
               
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
                                   
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak
                               
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak

 Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"

Berderai air mata jika kita mendengarnya.......
                    
Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT...
   
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya....
Dan akhir sekali  berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM 4.00
2) Tolong jaga adik : RM 4..00
3) Tolong buang sampah : RM 1.00
4) Tolong kemas bilik : RM 2.00
5) Tolong siram bunga : RM 3.00
6) Tolong sapu sampah : RM 3.00
Jumlah : RM 17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2)
Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3)
Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4)
Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5)
Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.


p/s: bermacam pendapat tentang hari ibu ni, samada boleh atau tidak kita menyambutnya. aku just nak share nukilan rasa tentang ibu dr email yg aku dpt. blh atau tidak kita celebrate, kita lupakan dulu. cuba renungkan balik adakah apa yg kita lakukan untuk ibu selama ni sudah cukup untuk kita membalas jasa dan budi kedua org tua kita. jika hari2 biasa kita terlupa akan mereka, ambil kesempatan ini untuk menunjukkan penghargaan kita pd mereka. aku pasti, tak perlu emas berlian untuk ibu, satu panggilan telefon bertanya khabar pun dah cukup bg ibu. 

buat mak, terima kasih atas segalanya. hanya Allah yg mampu membalas segala2nya. semoga sihat sentiasa. jgn kerja teruk2. jgn lupa mkn ubat.

emosi aku dtg daaaa.......hukhuk.......



♥♥♥aku sayang mak aku♥♥♥


Labels: , | edit post
Reactions: 
4 Responses
  1. Liyanaa. Says:

    <33 emak adalah permata hati stiap insan T____________________T


  2. ibu kita segalanya kan..
    :)


  3. ney Says:

    huhu,touching jap bace entry pasal mak..btol2,hargai mak kite selagi die masih ade~


  4. Rini Jy Says:

    klu cite pasal ibu ni, mesti asik rasa sebak je :)


Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...