aku mmg suka gila cendawan. masak la mcm mana pun, aku layan je suma. klu time cendawan busut tumbuh, sonok btl masa mencabut dr tanah tu. kdg2 smpi patah btg cendawan tu, dah kontot jadinya. klu dpt cabut sume, kdg2 ada yg panjangggggg btl batang cendawan tu ;) masak sup air biasa pun sedap.

ada tak yg tahu cendawan kukur? ehhh....cendawan kukur ke namanya? konpius lak. hehehe.......cendawan yg tumbuh kat btg2 pokok kayu yg dah mati. klu ada org tebang pokok getah, tunggu beberapa minggu, kuar lah cendawan ni. org pun berduyun2 la mencari. klu gulai masak lemak, perghhh.........terangkat :):)

tp aku nak cite pasal cendawan tiram kelabu. tak lama dulu, aku ada pergi kursus tanaman cendawan. saja la suka2 nak pergi, nak cari ilmu. kursus tu kat ulu sepri, rembau. free je. under jabatan pertanian negeri sembilan. so, lps kursus tu, terasa mcm nak try plak tanam cendawan ni. pe lagi, beli la benih cendawan dlm 5 tiub kat tmpt org tanam cendawan yg kami lawati masa kursus tu. hasilnya?????? tada........


yg ni masa cendawan baru tumbuh. rasanya dlm tempoh sehari dia blh besar mcm ni. tempoh cendawan tumbuh smpi nak petik, kejap je. dlm 4-5 hari je.


 yg ni hari ke-2, comel lote je. masuk hari ke-3 atau ke-4, sedar tak sedar dah besar mcm kat bawah ni.


size mcm ni tengah cantik tuk petik klu tuk jual. tp aku bkn nak jual. tuk mkn sendiri je. tunggu la besar lagi.


lebih besar dr tapak tangan aku. sorry, quality gmbr kurang elok sbb ambik dgn kamera cap ayam je ;) cendawan ni kena simpan dlm tmpt yg gelap dan suhu tak leh panas sgt. so, aku ltk kat bilik adik aku yg tak de kat rumah, tgh study kat U. nasib la bilik ko jd tmpt menanam cendawan mus. hihihihi......


masalah plak cendawan ni tak kuar serentak. kadang2 2 tiub je, kadang2 3 tiub, ada masa 1 tiub je. nak masak mcm mana? sket je. terpaksa la main tipu, tambah dgn yg beli. ahakss.......


bila tgk cendawan yg kita tanam sendiri, rasa puas sgt, sonok. tiap2 masa tgk perkembangan. bila kita masak, rasa yg fresh kita baru petik ni jauh beza dgn yg beli. yg beli tu pun, tak tahu dah berapa hari terperam sblm smpi kat tgn kita.


klu tepi2 dah kerinting mcm ni, maknanya wajib kena petik la tu. tu dah cukup lebar dah. tp bila size besar2 mcm ni, satu tiub tu, ada la 2-3 keping je cendawannya. tak meriah mcm kat atas tu.

cendawan ni pun ada khasiat pemakanan dan ada yg buat ubat, cth, cendawan lingzhi. nnt aku korek2 note aku, leh share jenis2 dan khasiat cendawan.
Labels: , | edit post
7 Responses
  1. wah.. best nye dapat tanam sendiri cendawan..
    saya suka cendawan goreng yang rangup2..
    kalau wat sup pun sedap..
    lapar lak.. hehe


  2. Enis Says:

    Cendawan ni memamng favourite akak, abang n Lisa. Terasa gak nak makan cendawan yang ditanam oleh Cik Rini ni.. if banyak hasil, bagi sikit ek...


  3. Rini Says:

    amieynna,
    goreng pun sodap.....

    sis,
    cendawan dah yilek......tesco ada. hehe....


  4. sonok kan tanam cendawan..kat umah ader 5 botol.. best tgk pembesaran cendawan ni..


  5. Rini Says:

    adyshariz pun ada tanam gak? seronok kan.



  6. Rini Says:

    sedap giler. giler pun tak sedap mcm ni^^


Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...