Assalamualaikum...

klu pegi bazaar ramadan, mcm2 juadah berbuka org jual. antaranya laksa. favorite aku ni. berbuka puasa dgn laksa hari2 pun takpe :p

tp hari ni, tak de laksa, sebab yg dlm gmbr tu, buat sblm puasa lagi. biasa lah.....busy mengalahkan pak menteri smpi nak masuk blog pun tak sempat.

resepi laksa ni ambik dari kak wana potret kasih. resepi blh tgk kat sini. kak wana ambik resepi dari  Dapur Citarasawan. bg aku yg hantu laksa ni, mmg rasa sedap. cuba lah...


Laksa Asam  @ Laksa Penang


Bahan-bahan
1 kg laksa basah - guna laksa kering je
2 liter air
1 kg ikan kembung
6 keping asam gelugur
Seikat daun kesum
2 hiris lengkuas
1 batang serai di titik
1 kuntum bunga kantan di potong kecil
2 sudu besar pes udang – x de, ganti ngan belacan
2 sudu teh serbuk perasa jika suka
garam secukup rasa

Bahan Kisar
3 ulas bawang merah – guna 2 labu bawang besar
4 tangkai cili api - letak lebih bg pedassss baru best
4 tangkai cili merah
(kisar dengan sedikit air rebusan hingga halus)

Bahan Sampingan
1 potong nenas di hiris – x letak
1 biji timun di potong nipis dan memanjang
2 tangkai cili merah di hiris
1 ulas bawang merah di hris
6 tangkai daun pudina – guna daun salad
1 sudu petis udang  jika suka - x letak
Sedikit hirisan bunga kantan - x letak
4 biji limau kasturi di belah dua

Cara-cara :
1.  Didihkan separuh air dan rebus ikan hingga masak.   Angkat dan buang tulang ikan, kemudian siat isi ikan kecil2.
2.  Tapis air rebusan ikan, satukan dengan lebihan air dan bahan kisar, masukkan isi ikan, asam gelugur, daun kesum, lengkuas, serai dan bunga kantan.
3.  Kemudian masukkan pes udang, serbuk perasa dan garam secukupnya.  Biarkan mendidih seketika.
4.  Hidangkan bersama laksa dan bahan sampingan.




© 2010 - 2012 rinimemories - All Rights Reserved.
Labels: , , | edit post
Reactions: 

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...