salam.......dah makan mlm lom? blom!!!!!!! hehehe.....sendiri tanya, sendiri jawab. apa menu mlm ni? aku tgk mak aku dah masak udang goreng bercili dah tu. tapi aku bkn nak letak resepi tu. yg tu senang je. sume pun tahu gaknya. ni aku nak ltk resepi udang mentega nestum. buat hari ahad aritu sebenarnya. nak wat entry je yg lambat sket.

resepi dari myresepi. buat udang mentega nestum ni sbb nak habiskan balance nestum tuk buat kuih raya aritu, mentega pun ada. nak buat pun senang. rasa plak sodapppp.....tp aku rasa aku punya sarang2 telur dan nestum tu tak bape garing la. klu garing mesti lagi terangkat. pastu perah sket lemon. resepi asal kat sini

Udang Mentega Nestum

Bahan-bahan ( 7 )

  • 1kg udang basah (saiz sederhana besar)
  • 3 ulas bawang putih
  • 10 tangkai cili padi
  • 2 tangkai daun kari - aku tak de daun kari, ganti dgn daun limau purut
  • 1/2 cawan susu cair- aku guna fresh milk
  • 4 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 1/2 cawan nestum
  • Garam dan serbuk lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 3 biji telur

Cara-cara

  1. Gaul udang dengan garam dan lada sulah. Kemudian goreng setengah masak. Angkat dan toskan minyaknya.
  2. Sementara itu, pukul telur, mentega, susu cair dan tepung beras. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih bersama daun kari hingga garing. Kemudian masukkan udang. Sebatikan sehingga udang masak - kat resepi tak letak time bila cili masuk, aku masuk sekali kat step ni.
  4. Tuangkan adunan yang dipukul tadi. Gaul rata. Akhir sekali taburkan nestum. Sedia untuk dihidang... 

    Labels: , , | edit post
    3 Responses
    1. cik bucken Says:

      wahhh..perot tgh lapar nih..nk kuar bli sarapan xsempat dh nih..ley klik pastu kuar kt skrin x?:(


    2. Rini Says:

      cik buken,
      sila klik, klu kuar, bg tau ye, tuan tanah pun nak buat^^



    Linkwithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...