assalamualaikum....................

sarapan dgn nasi goreng kimchi. ini smlm punya sarapan ye, bkn hari ni ;) lambat bebenor nak msk dlm blog.  kimchi yg aku buat tempoh hari rupa2nya dh nak habis. tah sape je yg mengerjakan kimchi aku ni. nmpknya kena buat lagi. kena buat stok byk2 sket. sbb kimchi dh tinggal sket sgt, hanya blh buat tuk nasi goreng. buat dlm portion yg kecik je. tuk 3 org makan.

setelah meneliti beberapa resepi, aku dapati cara penyediaan nasi goreng kimchi sama je dgn nasi goreng yg kita buat. cuma bahan asasnya kena lah ada kimchi. dh nama pun nasi goreng kimchi :p kimchi ni klu mkn mcm tu je masam tp bila buat nasi goreng, sedap la plak. at least blh masuk la kat tekak aku. org lain aku tak tahu lah.

aku buat tak ikut mana2 resepi sbb bhn2 dan cara penyediaan terpulang pada kita. tp tuk panduan, blh refer kat beberapa web masakan korea yg aku slalu skodeng spt maangchi, aeri's kitchen, migi's kitchen & beyond kimchee. jgn korang ikut bulat2 bhn2 derang ye. ada yg kita tak leh mkn tu, skip je atau tukar dgn bhn lain. klu ikut resepi tak de letak cili api, tp ikut selera aku, kena ada rasa pedas sket baru sedap kan. bhn2 plak, apa yg ada kat dapur je. dan aku tak de sukatan, campak ikut rasa je :)


Kimchi Fried Rice

bahan2:
nasi
bawang besar
bawang putih
kimchi dan air/jus kimchi
cendawan enoki
celery
telur
cili api (tumbuk) - optional. sape tak suka pedas, tak payah letak
kicap cair
daun bawang & bwg goreng sbg hiasan

cara2:
- tumiskan bwg besar dan bwg putih hingga layu, masukkan cili api. goreng sebentar agar cili api masak.
- masukkan kimchi dan goreng sebentar.
- masukkan cendawan enoki dan celery yg dh dipotong kecil. goreng hingga empuk.
- masukkan nasi dan goreng sebentar.
- masukkan  jus kimchi. jus kimchi tak perlu byk sgt, nnt masam. perisakan dengan kicap cair.
- tuangkan telur yg dh dipukul dan gaul nasi agar sebati. klu nak masak telur mata pun blh, skip step ni.
- bila nasi goreng dh masak, tabur bwg goreng dan daun bawang sebagai hiasan.



Assalamualaikum………….

Pe kabar visitor2 yg terjumpa blog ni? Huaaa.....rasa nak nangis je tgk blog yg sunyi sepi bagai tak bertuan ni. Skang ni aku byk ltk artikel2 saja, itu menandakan aku dilanda kebizian tp sbb tak nak bg blog ni tak berupdate, aku letak la apa2 yg aku baca dan rasa elok jugak tuk dikongsi dgn org lain. Klu rajin baca, klu dh baca, baca la lagi. hehehe..........

Skang ni, bizi part-1 berakhir, bizi part-2 baru je bermula. Bizi smpi raya la nmpknya ni. Dan sebab bizi ni jugak la aku dh lama tak main masak2. Dh gian rasanya nak membaking. Hari minggu lepas, aku lps geram, buat cheese cake yg dh aku bookmark resepi ni tuk try. Tambah lagi cream cheese yg aku beli tah bila aku pun tak ingat baru je expired beberapa hari yg lepas. W/pun expired, aku guna gak sbb cheese tu aku simpan dlm freezer, beku dah. Errr…….ok kot. Aku buat hari ahad, hari ni hari selasa, perut aku masih sihat, maknanya ok lah tuh. Huhu…………

Resepi ni aku dapat dari blog HaSue kat sini. Klu tgk rupa kek ni, hmpr sama dgn Cotton Soft Japanese Cheesecake yg aku buat dulu tp katanya ringan, gebu dan lembap2 basah gitu. Mmg betul kek ni jenis yg basah2 smpi mak aku kata mcm tak masak je. Aku pun dh cuak dah. Boleh mkn ke tak nnt ni. Tp bila mkn, rasa ok je. Rupa2nya mmg mcm tu kejadian kek tu. Legaaaa……… Klu mkn time sejuk2, sambil tgk tv, perghhh…….wa cakap sama lu. Mabelesss…….

Klu tgk sukatan resepi yg diberikan oleh cik hasue, kita blh kurangkan atau lebihkan sukatan susu bergantung berapa besar/tinggi kek yg kita nak. So, tuk kek yg aku buat ni, aku guna susu 400ml. Gila tamak sbb nak dpt besar. Hahaha…… Bkn pe, kek sebegini lebih afdal diagihkan2 kepada org yg di luar lingkungan rumah aku jugak, kena la buat besar sket kan. Pastu aku tambah parutan lemon dari sebiji lemon dan jus lemon dari separuh lemon yg dah bogel kena parut tu :p Bila makan, terasa sgt wangi dgn bau lemon dan manis pun just ok jer. Topping tu aku letak blueberry filling.

Kali ni tak byk gmbr yg jadi. Aku klu tangkap gmbr mmg fail sokmo. Layan je la gmbr yg ada ni. Klu nak tgk step2 nak buat kek ni blh pergi kat sini. Thanks pada cik hasue atas resepi yg best ni.



Light Cheese Cake
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan:
• 175g cream cheese - aku guna lebih 200g. malas nak simpan balance yg secoet tu
• 400ml susu segar/perisa strawberi/perisa coklat - aku guna yg plain
• 90g mentega/ marjerin
• 90g tepung gandum
• 90g gula halus
• 4 biji telur A
• beberapa titik esen vanila/jus lemon - tambah parutan lemon

Cara-cara
1. Masukkan susu segar dalam periuk. Masukkan cream cheese sehingga cair sambil sentiasa dikacau menggunakan hand whisk. Masukkan pula mentega/marjerin,kacau lagi sehingga cair,padamkan api dan ketepikan.
2. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula halus sehingga menjadi meringue. -meringue ialah adunan putih telur dan gula betul2 ringan (ia tidak tumpah apabila mangkuk cuba diterbalikkan)
3. Di dalam bekas lain yang lebih besar,pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan adunan cheese tadi, kacau seketika..ayakkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul -kacau menggunakan hand whisk dengan perlahan
4. Akhir sekali campurkan merigue ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata(boleh juga menggunakan hand whisk tapi gaul dengan perlahan2)
5. Glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Masukkan adunan kek di dalam acuan. Pastikan oven sudah dipanaskan sebelum membakar kek
6. Bakar pada suhu 160 darjah selama 45 minit (atau sehingga masak) menggunakan kaedah bain marie(loyang kek diletakkan di atas loyang yang berisi air panas ketika dibakar)
8. Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja.
Labels: , 4 comments | | edit post
Hadis Palsu Rejab, Syaaban

Artikel ini merupakan himpunan penulisan Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin yang terdahulu dicadangkan untuk bacaan bersempena bulan Rejab.

Agama wajib dipelihara ketulenannya supaya tidak berlaku campur aduk antara rekaan manusia dan perintah Allah dan Rasul-Nya. Jika agama boleh direka cipta, maka wahyu sudah tentu tidak diperlukan, juga Rasul tidak perlu diutuskan. Oleh itu Islam mengharamkan pembohongan di atas nama agama.

Dalam persoalan hadis, ramai kalangan kita yang begitu tidak berdisiplin dalam memetik hadis-hadis Nabi s.a.w., begitu juga dalam menghuraikannya. Sebahagiannya langsung tidak mengambil berat persoalan kethabitan iaitu kepastian di atas ketulenan sesebuah hadis.

Apa sahaja yang dikatakan hadis terus sahaja dibacakan kepada masyarakat tanpa meneliti takhrij dan tahqiq (keputusan) para ulama hadis terhadap kedudukannya.

Lebih malang ada yang menyangka apa sahaja yang dikatakan hadis maka pastinya sahih dan wajib diimani.

Dengan itu apa sahaja yang mereka temui daripada buku bacaan, yang dikatakan hadis maka mereka terus sandarkan kepada Nabi s.a.w. tanpa usul periksa, sedangkan mereka lupa akan amaran yang diberikan oleh baginda Nabi s.a.w. dalam hadis yang mutawatir: “Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain).

“Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka).

Berbohong menggunakan nama Nabi s.a.w. adalah satu jenayah yang dianggap sangat berat di dalam Islam. Perbohongan atau berdusta menggunakan Nabi s.a.w. adalah menyandar sesuatu perkataan, atau perbuatan, atau pengakuan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, yang mana baginda tidak ada kaitan dengannya.

Ini seperti menyebut Nabi s.a.w. bersabda sesuatu yang baginda tidak pernah bersabda, atau berbuat, atau mengakui sesuatu yang baginda tidak pernah melakukannya.

Maka sesuatu yang dikaitkan dengan Nabi s.a.w. sama ada perkataan, atau perbuatan atau pengakuan, maka ia disebut sebagai al-hadis.

Namun menyandar sesuatu kepada Nabi s.a.w. secara dusta, bukanlah hadis pada hakikatnya. Cuma ia disebut hadis berdasar apa yang didakwa oleh perekanya dan ditambah perkataan al-Maudu’, atau al-Mukhtalaq iaitu palsu, atau rekaan. Maka hadis palsu ialah: “Hadis yang disandarkan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, ia tidak ada hubungan dengan Nabi s.a.w.” (lihat: Nur al-Din Itr, Manhaj al-Nadq fi ‘Ulum al-Hadis, m.s.301, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu‘asarah, Beirut).

Perbuatan ini adalah jenayah memalsu ciptakan agama, kerana Nabi adalah sumber pengambilan agama. Seperti seseorang yang memalsukan pasport di atas nama sesebuah kerajaan. Ia sebenarnya melakukan pembohongan dan jenayah terhadap kerajaan tersebut.

Kedudukan Nabi s.a.w. tentunya lebih besar dan agung untuk dibandingkan. Oleh itu dalam riwayat yang lain Nabi s.a.w. menyebut: “Jangan kamu berdusta ke atasku, sesiapa berdusta ke atasku maka dia masuk neraka.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) dalam mengulas hadis ini: “Ia merangkumi setiap pendusta ke atas Nabi s.a.w. dan semua jenis pendustaan ke atas baginda.”

Mendengar

Maksudnya: “Jangan kamu sandarkan pendustaan ke atasku (menggunakan namaku)” (rujukan: Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari, jld 1, m.s. 270, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut).

Bukan sahaja membuat hadis palsu itu haram, bahkan meriwayatkannya tanpa diterang kepada orang yang mendengar bahawa ia adalah hadis palsu juga adalah sesuatu yang haram.

Kata al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H): “Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya.” (Ibn al-Salah,‘Ulum al-Hadis, m.s. 98)

Misalnya di tanah air kita, didapati apabila munculnya bulan Rejab dan Syaaban maka hadis-hadis palsu mengenai bulan-bulan tersebut akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya hadis: “Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku.”

Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha‘if, m.s. 95, cetakan: Maktab al-Matbu‘at al-Islamiyyah, Halab, Syria). Nama penuh Ibn Jahdam ialah Ali bin Abdillah bin Jahdam al-Zahid.

Ibn Jahdam meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada Jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-‘Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut).

Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi).

Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka.

Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. Alhamdulillah. (Ibn al-Salah, ‘Ulum al-Hadis, m.s. 99)

Golongan penceramah, imam, khatib, dan media massa pula, ada menjadi ejen menyebarkan hadis-hadis palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H): Hadis-hadis mengenai solat Raghaib pada Jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w.

Begitu juga semua hadis mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadis-hadis mengenai solat pada malam Nisfu Syaaban (kesemuanya adalah palsu).

Solat-solat ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).

Sebenarnya hadis sahih mengenai kebaikan malam Nisfu Syaaban itu memang ada, tetapi amalan-amalan tertentu khas pada malam tersebut adalah palsu.

Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Syaaban ialah: “Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain).

Al-Albani mensahihkan hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. (jilid 3, m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma‘arf, Riyadh).

Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan malam berkenaan. Oleh itu, amalan-amalan khas tertentu pada malam tersebut bukan dari ajaran Nabi s.a.w.

Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Syaaban: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam.”

Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid.

Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.

Ibadat

Perhimpunan (malam Nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.

Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidaah, dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati.

Namun dalam masalah ini beliau agak tegas kerana ia bercanggah dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

Justeru, hadis-hadis palsu mengenai Rejab dan Syaaban ini hendaklah dihentikan dari disebarkan ke dalam masyarakat. Kita perlu kembali kepada agama yang tulen.

Hasil dari memudah-mudahkan dalam hal seperti ini maka muncullah golongan agama yang suka mendakwa perkara yang bukan-bukan.

Dengan menggunakan nama agama segala rekaan baru dibuat untuk kepentingan diri dan kumpulan. Islam tidak pernah memberi kuasa kepada golongan agama, atau sesiapa sahaja untuk mendakwa apa yang dia suka kemudian menyandarkannya kepada agama.

Agama kita rujukannya ialah al-Quran dan al-sunah yang dipastikan kesabitannya mengikut yang diputuskan oleh para ulama hadis. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadis al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak ada ilmu hadis, sama ada ilmu riwayat atau dirayah (mengenai teks hadis).”

Mereka hanya membaca hadis apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan tanpa mengetahui kedudukan hadis tersebut.

Apa yang mereka pentingkan hanyalah reda orang ramai. Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik dan ajaib yang Islam tiada kaitan dengannya.

Mereka ini sepatutnya dihalang dari berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah. (Abu Syahbah, al-Wasit fi ‘Ulum wa al-Mustalah al-Hadis, m.s. 322, cetakan: Dar al-Fikr al-‘Arabi, Kaherah).

Saya menyeru diri sendiri, para penceramah, ustaz-ustaz, media elektronik dan cetak, bahkan semua pihak yang membaca sesuatu hadis memastikan kesahihannya dahulu. Semoga Rejab dan Syaaban tahun ini tidak dibaluti dengan pembohongan terhadap Nabi s.a.w.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin 

Artikel asal di sini.

 

Ustaz Azhar Idrus - Nisfu Syaaban

 

credit to uploader

 

maksudnya tiada hadis kata baca yasin atau doa2 tertentu tapi tak salah untuk kita membuat amalan2 yg memberi  kebajikan kepada umat islam. yg pasti malam nisfu syaaban adalah malam Allah memberi keampunan kepada hambanya yg meminta ampun.

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...